Světlo - SAD

Léto v zimě - léčba světlem

Účinná pomoc při „zimním smutku“

Na podzim začíná v našich zeměpisných šířkách depresivní sezona; trvá zhruba 5 měsíců. Mnoho lidí trpí únavou, pokleslou náladou, depresí. Trpíme nedostatkem slunečního světla (zvláště obyvatelé pražské kotliny, velkou část zimy zavření pod oblačnou duchnou). Pokles nálady se týká většiny lidí, menší procento trpí klinickou depresí.

Podzimní únava, (před)jarní únava, zimní smutek (Winter blues) a mírné deprese jsou méně odborné výrazy pro oficiální termín Mezinárodní klasifikace nemocí Sezonní afektivní porucha (Seasonal Affective Disorder – SAD, čili anglicky smutný). Je příznačná (pod)zimními epizodami deprese (např. u obyvatel severní Ameriky syndrom SAD většinou přetrvává po dobu okolo pěti měsíců.)

Postihuje zvláště děti

Podle studie z roku 2004 jí trpí v plném klinickém syndromu 2,2 % osob, v částečném syndromu 5,7 % . Náchylné jsou více ženy a osoby mladšího/středního věku. Na změny světla jsou více citlivé děti: výzkum v USA zjistil příznaky (pod)zimní deprese u 30 % dětí a dospívajících. 
Má na ni také vliv roční období narození: lidé narození na podzim nebo v zimě mají významně vyšší sklon k melancholii, větší výskyt depresí i sezonní deprese (studie lékařské univerzity ve Vídni, J Clin Psychiatry.)

Dominuje ospalost

Hlavním příznakem je apatie a skleslost. U části osob se ještě vyskytují příznaky: přejídání, touha po sladkostech, přibývání na váze, pokles až ztráta sexuální touhy, ospalost ve dne, sklon k nadměrnému spánku. Jakoby naše geny nesly zprávu, že nastává období zimního spánku jako u našich příbuzných savců. Není divu, že se dětem v zimě nechce ráno vstávat: mají ještě k přírodě blíže. Sezonní změny postihují náladu u každého, bez rozdílu pohlaví a toho, zda mají či nemají syndrom SAD (když je někdo postižen mírnou depresí v zimě, ještě to neznamená, že je má syndrom SAD.)

Léčba světlem

Osvědčená metoda na podzimní nebo zimní únavu je terapie jasným světlem (bright light therapy). Byla ověřena ve 400 výzkumech (abstrakty výzkumů má online Národní lékařská knihovna USA www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez). Metaanalýza studií zjistila, že efektivita se rovná účinku antidepresivní medikace.

Pole léčby světlem, fototerapie, se v poslední dekádě rozšířilo na:

- Ne-sezónní deprese (unipolární i bipolární) 
- Chronická deprese 
- Deprese v těhotenství 
- Zimní deprese dětí 
- Sezonní ataky bulimie (přejídání z psychických příčin) 
- Nespavost (poruchy denního cyklu spánek – bdění) 
- Ospalost ve dne 
- Zlepšení vitality funkcí u starších osob 
- Zlepšení mentálních funkcí a chování u demence 
- Zlepšení vitality, nálady a odstranění stresu zdravých osob (zejména pracujících v zimě uvnitř budov) 
- Posílení účinku antidepresivních léků 
- Premenstruační tenze 
- Zlepšení špatného vidění 
- Bolesti hlavy u dětí 
- Zlepšení kožních příznaků (svědění apod.) 
- Neurovegetativní dystonie

Citelné účinky se dostaví asi po týdnu užívání. 
Simulátory slunečního světla se používají ve zdravotnických zařízeních i v domácnostech. Elegantní lehké lampy jsou i vhodným bytovým doplňkem.

Užívání je jednoduché: po probuzení pustíte na půl hodiny „sluníčko“. Jde o normální intenzivní světlo, které samo o sobě nemá žádné vedlejší účinky. Nemusíte se obávat o účet za elektřinu – má spotřebu jako obyčejná žárovka, a neškodí očím.

 

PhDr. Jiří Tyl
Klinický psycholog


  • Masmi
  • Ott-Lite
  • Nasli
  • Medisana
  • Blue Step
  • Nasli Vision Friendly
  • Organic